1.0
PENDAHULUAN
Pendidikan
merupakan aspek yang utama dalam perlaksanaan pembangunan negara. Pengabaian
dalam soal pendidikan bererti mengabaikan kebajikan masyarakat dan menjejaskan
pembangunan negara. Pendidikan bertindak
sebagai pemangkin kesejahteraan hidup, kestabilan ekonomi dan politik,
keupayaan kawalan diri dan kestabilan hubungan sosial.
Perkembangan
pendidikan di abad 21 ini tentunya berdampak pada dunia. Proses pembelajaran
harus beradaptasi dengan perubahan. Pembelajaran abad 21 ini telah berubah
dengan kemunculan ICT dalam bidang pendidikan. Faedah pengunaan ICT dalam
pendidikan ialah meningkatkan pemikiran yang mendalam serta menambah baik
kualiti keseluruhan pendidikan. Pelajar bukan sahaja dapat menggunakan fungsi
asas ICT malah dapat menguasai kemahiran di dalam literasi maklumat atau carian
maklumat dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
2.0
LITERASI MAKLUMAT
Definisi literasi maklumat boleh dinafikan
sebagai satu kemahiran yang digunakan untuk mencari maklumat tertentu yang
diperlukan dan merangkumi kebolehan mencari dan memperolehi maklumat dalam apa
jua format serta menggunakan maklumat tersebut secara aktif.
Literasi
maklumat membawa peranan yang penting kepada pelajar kerana ia membantu pelajar
mengenalpasti maklumat yang diperlukan, menilai maklumat dan sumber maklumat secara
kritikal, menggunakan maklumat tersebut secara
berkesan dan beretika.
3.0
THE BIG 6
The
Big 6 (Model Enam Kemahiran Besar) merupakan salah satu model literasi maklumat
yang paling banyak digunakan di sekolah dalam bidang pendidikan. The Big 6
menggunakan pendekatan pemecahan masalah untuk mengajar informasi dan
ketrampilan informasi serta teknologi.
The
Big 6 terbahagi kepada enam bahagian, iaitu:definisi tugasan,
strategi pencarian maklumat, mengenalpastikan lokasi dan akses maklumat,
penggunaan maklumat yang dikenalpasti, penyusunan dan persembahan maklumat dan
penilaian produk (blog) dan proses yang dilalui.
The BIG 6 meerupakan satu model yang boleh digunakan
sebagai sarana pembelajaran sepanjang hayat. Terdapat pelbagai bidang yang
menggunakan model ini dalam sesi pengajaran dan pembelajaran bagi memudahkan
seseorang menyiapkan tugasan. Terutamanya dalam bidang pendidikan yang banyak
menggunakan model tersebut sebagai satu aspek untuk menyempurnakan tugasan yang
diberikan.
3.1 DEFINISI TUGASAN
3.1.1 TOPIK DAN SOALAN TUGASAN
Tugasan ini adalah berkaitan dengan
dadah. Semua maklumat yang berkaitan dengan dadah boleh dimasukkan dalam blog.
Maklumat yang perlu digunakan bagi menyiapkan tugasan ini telah dipamparkan
dalam bentuk peta minda seperti ditunjukkan dalam Rajah 1.
Rajah
1
Masa selama satu bulan telah diberikan oleh
pensyarah untuk menyiapkan tugasan ini. Tarikh serahkan tugasan ini telah
ditetapkan oleh pensyarah iaitu 3 September 2015. Berikut ialah carta gantt
yang menunjukkan masa saya menyiapkan tugasan ini.
RAJAH 2
3.1.2 KATA KUNCI DAN CARA PENULISAN
Setiap soalan yang diberikan mempunyai
kata kunci atau frasa yang boleh digunakan untuk mencari maklumat. Oleh itu,
kata kunci ‘dadah’, ‘jenis dadah’, dan ‘kesan pengambilan dadah’ telah
ditaipkan semasa mencari maklumat. Selain itu, soalan yang diberikan perlu mencari
jawapan yang sesuai dan tepat bagi menjawab kehendaknya.
Cara penulisan yang perlu digunakan
ialah American Psychological Associatioan (APA). Format ini mesti diselaraskan
untuk semua. Cara penulisan ini boleh digunakan berdasarkan buku-buku, jurnal,
dan internet. Tambahan pula, format ini boleh didapati dalam Microsoft Words
dalam ruang References.
3.2 STRATEGI PENCARIAN MAKLUMAT
Sumber
maklumat yang terbaik dan digunapakai untuk tugasan ini adalah buku dan
internet.
3.2.1 MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN
Sebagai
permulaan, saya telah mencari maklumat tentang jenis-jenis dadah di Malaysia. Selepas
mengenalpastikan jenis dadah, saya telah menyambung pencarian maklumat saya
dengan mendapat maklumat tentang kesan-kesan pengambilan dadah. Kemudian, saya
telah mencari maklumat tentang punca dan langkah-langkah mengatasinya.
3.2.2 SUMBER MAKLUMAT
Terdapat
banyak sumber yang boleh digunakan untuk mendapatkan maklumat tersebut.
Misalnya, laman web, buku-buku, suratkhabar, majalah, jurnal dan sebagainya.
Laman web merupakan satu sumber yang terbaik untuk mencari maklumat. Hal
demkian kerana internet dapat mencari maklumat dengan cepat dan tepat. Maklumat
tersebut juga mudah dibaca dan difahami. Selain daripada laman web, buku juga
merupakan satu sumber yang baik untuk mencari informasi tentang tugasan ini.
3.3 MENGENALPASTI LOKASI DAN AKSES
MAKLUMAT
Untuk
mendapatkan maklumat yang diperlukan, saya telah melayari internet dengan
menggunakan komputer riba bagi mencari pelbagai maklumat yang berkaiatan dengan
tugasan saya. Saya telah menaipkan kata kunci tugasan saya seperti ‘dadah’ bagi
mengeluarkan maklumat yang berkaitan dalam komputer. Selapas itu, saya telah
membaca maklumat tersebut dan mengambil catatan bagi maklumat yang saya
perlukan.
Saya
juga mendapatkan maklumat dari sumber buku-buku dengan melawat ke perpustakaan
IPG Kampus Ipoh. Saya telah menggunakan web OPAC untuk mencari buku tentang
‘dadah’. Kemudian, saya telah membaca buku-buku tersebut. Banyak maklumat yang
telah saya peroleh bagi kegunaan tugasan saya.
Saya
telah menggunakan teknik skimming dan scanning untuk mendapat maklumat
tersebut. Skimming merupakan sejenis teknik membaca satu jurnal dengan cepat
untuk mendapatkan topik utama jurnal tersebut. Manakala scanning merupakan
teknik merujuk kepada subtopic jurnal tanpa membaca atau merujuk kepada
maksudnya. Teknik tersebut biasanya digunakan untuk mendapatkan jawapan.
Katakunci biasanya dicari dalam soalan dan jawapannya mudah didapati.
3.4 PENGGUNAAN MAKLUMAT YANG
DIKENALPASTI
Sumber-sumber
tersebut bukan sahaja telah banyak digunakan dalam tugasan ini, tetapi juga
telah meningkatkan kefahaman dalam bidang ilmu pengetahuan. Maklumat-maklumat
yang telah dicari adalah mencukupi untuk digunakan bagi menyiapkan tugasan ini.
Selain mengambil catatan maklumat yang digunakan, saya juga mengambil
gambar-gambar yang terdapat dalam sumber tersebut.
Sebelum
membuka blog, draf telah dirangka terlebih dahulu supaya maklumat yang akan
dinaikmuatkan tersusun.
3.5 PENYUSUNAN DAN PERSEMBAHAN
MAKLUMAT
Mengurus
dan merumuskan maklumat merupakan langkah yang kemudian setelah mendapatkan
maklumat yang diperlukan. Maklumat yang diperoleh telah dimasukkan dengan
jelas. Maklumat yang diperolehi perlu sesuai dengan mesej, media dan penonton
setelah dipersembahkan.
3.5.1 PENYUSUNAN MAKLUMAT
Dalam blog
ini, sejarah dadah telah diperkenalkan dahulu. Selepas itu, jenis dan bahan
dadah baru dipersembahkan. Kemudian, saya telah memperkenalkan kesan-kesan
pengambilan dadah terhadap manusia. Saya telah memasukkan punca-punca dan
langkah mengatasinya ke dalam blog saya. Sebagai konklusi dalam blog saya, saya
telah membuat kesimpulan tentang tugasan saya dengan menasihati generasi
sekarang agar jangan menyentuh dan mengambil dadah. Maklumat yang saya paparkan
dalam blog adalah cukup mengingati pembaca tentang kesan keburukan dadah yang
dapat memudaratkan kita.
3.5.2 PERSEMBAHAN MAKLUMAT
Di
samping itu, saya juga memasukkan gambar grafik yang menarik atau lebih sesuai
dikenali sebagai gambar mengingati untuk menarik perhatian dan memberi amaran
kepada pembaca supaya memahami maklumat yang saya ingin sebarkan dalam blog.
Gambar atau video yang cantik atau menarik dapat memikat perhatian pembaca dan
mereka tidak akan berasa bosan ketika membaca maklumat tersebut.
3.6 PENILAIAN PRODUK (BLOG) DAN PROSES
YANG DILALUI
Setelah menyiapkan peyusunan dan
persembahan maklumat-maklumat yang diperolehi, saya telah menggunakan masa yang
agak panjang untuk memilih dan menilai maklumat-maklumat yang saya naikmuat di
dalam blog saya. Hal ini demikian kerana kita dapat menentukan ketepatan dan
kesesuaian terhadap maklumat-maklumat tersebut. Langkah ini merupakan satu
langkah yang amat penting. Kita perlu mengenalpasti pandangan dan fakta tentang
maklumat-maklumat tersebut. Selain itu, kita juga boleh membuangkan maklumat
yang salah atau tidak tepat di dalam blog. Kita mesti memastikan
maklumat-maklumat yang dinaikmuatkan adalah sesuai dan tepat dengan tugasan
kita.
Setelah
menyemak semula soalan tugasan dan blog, tugasan yang diberikan oleh pensyarah
telah disempurnakan. Untuk memastikan kesempurnaan tugasan ini, saya telah memeriksa
maklumat-maklumat tersebut dengan beberapa kali. Saya juga memastikan maklumat
blog saya mengikut susunan yang betul. Saya juga memastikan gambar yang saya
letak di dalam blog adalah sesuai dengan tajuk tugasan saya. Saya mencatatkan laman web dan buku yang saya
rujukan sebagai sumber rujukan.
4.0 RUMUSAN
Sebagai
konklusinya, saya ingin menegaskan bahawa The Big 6 adalah satu model yang amat
penting bagi seseorang untuk menyiapkan tugasan ini. Hal ini kerana The Big 6
membantu seseorang pelajar menyelesaikan tugasannya dengan lebih mudah,
berkesan dan bersistematik.
Dalam proses
mendefinisikan tugasan projek hingga ke penilaian produk, saya telah mengambil
masa yang panjang untuk meyempurnakannya. Dengan ini, saya telah memahami
konsep menghargai masa supaya tidak membazirkan masa dengan perbuatan yang
tidak berfaedah. Dengan syukurnya, saya dapat menyiapkan tugasan saya dalam
masa yang diberikan oleh pensyarah.
Akhir sekali,
tugasan ini telah membawa banyak manfaat kepada saya. Salah satu manfaatnya ialah
mendapat ilmu pengetahuan yang berlebihan tentang bidang tugasan saya. Selain
itu, saya difahami model ini dapat membantu saya dalam menyiapkan pelbagai
tugasan dengan sempurna. Saya akan sentiasa mempratikkan model ini dalam
kehidupan saya supaya dapat digunakan dalam tugasan harian saya.
Dengan peluang ini juga
saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pensyarah kerana sudi
meluangkan masa bagi memantau dan membimbing saya dalam meyiapkan tugasan ini.
Saya juga hendak mengucapkan terima kasih kepada rakan-rakan saya yang telah
banyak menolong saya dalam meyempurnakan tugasan ini.
RUJUKAN
BAHAN
INTERNET
Literasi
maklumat. Ogos 12 2015, dari https://pssmkcas.wordpress.com/literasi-maklumat/
Pengurusan
sumber pendidikan. Ogos 12 2015, dari http://bibliografi.moe.edu.my/sumberPendidikan/index.php/faqs/213-literasi-maklumat.html
Literasi
maklumat (2013). Ogos 12 2015, dari https://sulistyobasuki.wordpress.com/2013/03/25/literasi-informasi-dan-literasi-digital/
没有评论:
发表评论